פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



אוק5
נדרש תקציב מהמדינה לביצוע תחזוקת בניינים ישנים כדי למנוע קריסה שלהם
גלובס
בתקופה האחרונה שומעים יותר ויותר על קריסת של מבנים ישנים אשר נבנו בעשורים הראשונים שלאחר הקמת המדינה, בתקופת העלייה הגדולה. בימים אלה נדרש היה לבנות באופן מואץ את הבניינים בשיכונים ואלה בניינים ישנים שזמן התפוגה שלהם פג. בבניינים לא נקבע שיש לבצע בדיקות תקופתיות בדומה לבדיקה של רכב, אותם יש לבצע אחת לשנה ואין מודעות לעניין גיל הבניין, וכן לדרישה לבצע תחזוקה מונעת. האחריות לתקינות המבנים, כמו ברכב, הם בעלי הדירות, אך הדעה הרווחת היא שהם אמורים להחזיק מעמד ללא תפוגת זמן ולעיתים מתקשים אנשי הבניין לממן את עבודות התחזוקה הנדרשת. בנוסף לכך. ביצוע עבודות זהירות במסגרת תמ"א 38 עלול להזיק ליציבות המבנים. האגודה לתרבות הדיור, שאחד מתפקידיה הוא סיוע בתחזוקה שוטפת של מבנים, יכולה לעזור בייעוץ הנדסי אך לא בביצוע העבודות. הפתרון של תמ"א 38 לחיזוק המבנים יכול לעזור בחיזוק היציבות שלהם, אך הוא אינו נותן מענה באזורי הפריפריה. גם באזורי המרכז תמ"א 38 הוא מענה מכיוון שהרשויות המקומיות אינן ממהרות לאשר פרויקטים מסוג זה. גם השינוי אותו מובילה איילת שקד, שרת הפנים בנוגע לשינויים בנושא תמ"א יצרה אי-בהירות לגבי ההמשך, מגבילה בשלב זה את הפרויקטים שיכולים לתת מענה בטווח הקצר למבנים ישנים. בכדי לתת מענה נכון לבעיית היציבות של מבנים ישנים, ולמנוע קריסות נוספות שלהם, יש לנתק בין ההתייחסות לחיזוק מבנים לבין התחדשות ולכן נדרש סיוע ממשלתי לביצוע בדיקות מבנים ישנים וביצוע של תחזוקה מונעת.
למאמר המלא