$
חדשות נדל

תיקון חדש של המועצה הארצית לתכנון ובנייה: מותר לבנות בצמוד לתחנת דלק

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מקדמת את צמצום את המרחק בין תחנות דלק לפרויקטי מגורים, מ־40 מטר ל־20 מטר. התיקון יכול לשחרר פרויקטי פינוי־בינוי תקועים, אך המשרד להגנת הסביבה מתנגד

יעל דראל 08:5418.08.14

בשורה לפרויקטי התחדשות עירונית? המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תיקון, המאפשר לראשונה לצמצם את המרחק בין תחנות דלק קטנות לפרויקטי מגורים ל־20 מטר במקום 40 מטר, ובכלל זה גם את המרחק מפרויקטי התחדשות עירונית - סוגיה שלפי הערכות "תקעה" עשרות

פרויקטים ברחבי הארץ. ההחלטה תועבר כעת להערות הוועדות המחוזיות והסתייגויות הציבור לפני אישורה הסופי.

 

ההחלטה, שמשמעותה תיקון תוכנית המתאר הארצית לתחנות דלק (תמ"א 18), כוללת תיקון שלפיו המרחק בין תחנות דלק קטנות וזעירות - שבהן שתי עמדות תדלוק לשני כלי רכב לכל היותר - לפרויקטי התחדשות עירונית יעמוד על 20 מטר, בתנאי שהתחנה עומדת בהוראות חוק אוויר נקי, שנכנס לתוקף ב־2011 והסדיר את ערכי המזהמים באוויר. תנאי נוסף להקטנת המרחק הוא אישור מהמשרד להגנת הסביבה. בכל הנוגע לתוכניות מגורים חדשות, מבני מלונאות או מוסדות ציבור, ההחלטה קובעת כי ניתן יהיה להסתפק במרחק של 20 מטר רק כשמדובר בתחנות דלק קטנות וזעירות. תחנות דלק גדולות ייאלצו להישאר תחת מגבלת המרחק של 40 מטר.

 

תחנת דלק של פז בדרך השלום. במשרד להגנת הסביבה חוששים מחשיפה לזיהום תחנת דלק של פז בדרך השלום. במשרד להגנת הסביבה חוששים מחשיפה לזיהום צילום: אוראל כהן

 

ההחלטה התקבלה לאחר שלפני כשבועיים התקיים דיון בוועדת הערר של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, ובו נדחה אישור תוכנית פינוי־בינוי ברחוב צבי 24 ברמת גן, בשל הקרבה לתחנת דלק פז בעיר.

 

עו"ד יוסי קליין, ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', שייצג את היזם (חברת יהודה ס.ב) בערר, מעריך כי מדובר בסוגיה שמנעה עד כה עשרות פרויקטי התחדשות עירונית בכל הארץ ומציין כי "המגבלות המחמירות שנקבעו בתמ"א 18 יצרו מצב אבסורדי, שלפיו לא ניתן לאשר תוכניות חדשות למגורים גם במתחם שכבר מיועד ובנוי למגורים, כך שבפועל הדיירים ממשיכים לגור בסמוך לתחנת דלק, בבניינים ישנים ובדירות ללא ממ"ד".

 

מדו"ח שגובש בעיריית רמת גן עולה כי הפרויקט ברחוב הצבי מייצג את מצבם של מבנים רבים בעיר, הממוקמים ברדיוס 40 מטר מתחנות דלק. כך למשל, מהדו"ח עולה כי תחנת תדלוק בז'בוטינסקי 66 בעיר משפיעה על חמישה מבני מגורים, ובהם בית אבות, הממוקמים ברובם ברחוב ד"ר כהן בעיר. אף שההחלטה טרם קיבלה תוקף סופי, קליין מעריך כי "מדובר בבשורה חשובה לאלפי דיירים בבניינים ישנים, שהפכו ל'שבויים' בשל תחנות דלק הסמוכות למקום מגוריהם".

 

בחומרי הרקע שהועברו לחברי המועצה הארצית טרם הדיון צוין כי "הקביעה של מרחקי ההפרדה אינה מבוססת על בחינה מדעית של מרחקים נדרשים לצורך מניעת חשיפת אוכלוסייה. בבדיקה נמצא כי בתחנות קטנות ובינוניות ניתן לצמצם את מרחקי ההפרדה ל־20 מטר, ובתחנות גדולות ניתן לשמור על מרחקים של 40 מטר ולשמור על דרישות חוק אוויר נקי".

 

ההחלטה על תיקון התמ"א וצמצום המרחקים התקבלה במועצה למרות הסתייגות מצד המשרד להגנת הסביבה, שגרס כי אין לצמצם את המרחק. במשרד חוששים כי האפשרות למקם תחנות דלק לצד מבני מגורים, ובכללם פרויקטים המבקשים לקדם התחדשות עירונית, תגביר את חשיפת

האוכלוסייה למזהמים.

 

בשיחה עם "כלכליסט" הבהירה איריס האן, ראש אגף תכנון במשרד להגנת הסביבה, כי "הסתייגנו מכל סוגיית צמצום המרחקים בין תחנות דלק לבין מגורים בהיבטים של זיהום אוויר. הטענה כי במצב הנוכחי פרויקטים רבים של מיגון האוכלוסייה מפני טילים אינם יכולים להתקדם היא טענה נכונה, אבל לצד זה אין היגיון בהגדלת יחידות הדיור באזורים הללו ובהגדלת האוכלוסייה שתהיה חשופה לחומרים מסוכנים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x