פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



אוק22
תפקידה של המדינה הוא לעודד ביצוע של חיזוק מבנים ישנים
גלובס
על פי הכללים של חוזק חומרים, בניינים שנבנו לפני 50 שנה ויותר מתיישנים וקיימת סכנה שיהיו מבין אלה גם בניינים שעלולים לקרוס. לאחר קריסת הבניין בעיר חולון ופינוי בניינים בערים כמו רעננה ואחרות, הנושא הוזכר יותר ויותר. תמ"א 38, אשר נועדה לחזק מבנים שיעמדו בפני רעידות אדמה, נכנסה לתוקף בשנת 2005, לא הצליחה לתת פתרון בקנה מידה נרחב ורק כמות קטנה, יחסית, מבין הבניינים הישנים עבור חיזוק במסגרתה. הסיבה לכך שהתוכנית תמ"א 38 לא הצליחה מעבר לכך, היא היעדר כדאיות כלכלית. כדי לשפר את הסיכויים לביצוע פרויקטים של תמ"א 38, התקין המחוקק בשנת 2008 את "חוק החיזוק" שמסגרתו ניתנה לשר האוצר הסמכות להעניק תמריצים כספיים כי לעודד את ביצוע חיזוק המבנים גם מקומות בהם אין כדאיות כלכלית. כלומר, במקומות בהם קיימת סכנה גדולה יותר של רעידת אדמה, כדוגמת טבריה, קריית שמונה, אילת, אך הקרקע זולה בהן נדרשת תמיכה של המדינה כדי שפרויקטים של תמ"א 38 יתבצעו. בפועל, שר האוצר לא התשמש בסמכות שניתנה לו, והגיע הזמן שהמדינה תפנה משאבים כדי לעודד ולקדם פעולות הדרושות להצלת חיים במקרים שהמבנים עלולים לקרוס. זוהי חובתה של המדינה לאזרחים שלה ולא חובתה של הרשות המקומית, מכיוון שלרשויות אין את התקציב הנדרש לביצוע כאלה. הקריטריון לקביעת העידוד לא יהיה על פי מיקום גאוגרפי, אלא על פי חוקי העזר למבנים מסוכנים.
למאמר המלא