פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



אפר2
תוכנית המתגבשת לימים שאחרי שתסתיים תמ"א 38 - נועדה לכישלון
גלובס
במשך 16 השנים מאז יצאה תמ"א 38 לדרך כתוכנית שמטרתה היא חיזוק מבנים כדי שיעמדו ברעידות אדמה, התברר כי היא נכשלה במימושה בערים שבפריפריה ומספר הפרויקטים של תמ"א 38 שנעשו בערים אלה קטן מאוד בהשוואה לאלה שיושמו באזורי הביקוש. נקודת החולשה במימוש תמ"א 38 בפריפריה היא ערכים נמוכים של הקרקע, והיעדר תמריץ ליזמי תמ"א 38 המגיעים מהשוק החופשי. משרד הפנים מבקש לעודד את ביצוע ההתחדשות בערי הפריפריה על ידי העברת הכנסות שיתקבלו בהיטל השבחה באזורי הביקוש מיזמי התחדשות עירונית אל הפריפריה כדי שניתן יהיה לחזק שם את המבנים. אך התוכנית הזו צפויה להיכשל משלוש סיבות. הסיבה האחת היא התנגדות צפויה של הרשויות המקומיות. לאחר שתקופה ארוכה הן מחו כנגד מימוש תוכנית תמ"א 38 בשל כך שהיא פוטרת את מיישמי הפרויקטים מתשלום היטל השבחה, ונמנעה מהן הכנסה הדרושה לפיתוח תשתיות עבור האוכלוסייה הגדלה, הן לא תסכמנה לוותר יל היטל השבחה הזה לטובת הפריפריה. הסיבה השנייה הוא שהפתרון המוצע גם לא צודק, גם כאשר מדובר על צעד שיש בו כדי לצמצם פערים חברתיים, כי ההיטל הזה שנלקח מהתושבים אמור לחזור אליהם כדי להיטיב עמם. והסיבה השלישית היא שהיטלי ההשבחה שייגבו מפרויקטים של התחדשות עירונית במרכז הארץ, גם שערך הקרקע גבוה, אין בהם כדי לגרום לתמריץ עבור יזמים מהשוק הפרטי ולהביא ליישום מסיבי של התחדשות עירונית בערי הפריפריה. פתרון אפשרי ידי סבסוד ממשלתי אשר תתקצב, לדוגמא, מענקים לרשויות המקומיות או הטבות מס לגורמים המבקשים לבצע התחדשות עירונית בפריפריה.
למאמר המלא