פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



אוג10
מינהל התכנון מעדיף את פינוי על פני תמ"א 38
מעריב
ביום עיון שאורגן על ידי מנהל התכנון, אמרה דלית זילבר, מנהלת מינהל התכנון, כי היא מקדמת שורה של רפורמות כך שעד שנת 2040 ייבנו כ-2,600,000 יחידות דיור מהן כ-900,000 ייבנו במסגרת התחדשות עירונית. במסגרת התוכנית של מינהל התכנון ייבנו כ-350,000 יחידות דיור במגזר הערבי. אך לא גובשה עדיין הדרך שבעזרתה תיושם התוכנית, אך זילבר ציינה כי הפתרון להתחדשות עירונית הוא לא תמ"א 38 אלא פינוי בינוי שבה תומכים ראשי העיריות במרכז הארץ. עמדתו של זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי היא שונה והוא בעד יישום התוכנית גם בעזרת תמ"א 38. יישום התוכנית של מינהל התכנון דורש החלטה על הגדלת הצפיפות במרחב הבנוי של הערים והוא ייעשה בעיקר על ידי בנייה לגובה במסגרת של פינוי-בינוי. המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאחרונה להתחיל מסלול תכנוני אשר יגדיל את הצפיפות, כאשר הצפיפות בעיר תל אביב היא 8,565 נפש לקמ"ר, לעומת ירושלים שבה הצפיפות לקמ"ר היא 7,186 ובעיר חיפה 4,346 נפש לקמ"ר. בהשוואה לערים באירופה, הצפיפות הזאת נמוכה יותר כאשר באתונה למשל הצפיפות גבוהה פי 2 מאשר בערים תל אביב וירושלים. במינהל התכנון חוששים כי האצת הבנייה במרכז תשאיר מאחור את הפריפריה כאשר הערים הקרובות למרכז, כדוגמת אור עקיבא, נתניה, חדרה, אשדוד, קריית גת, אשקלון, גדרה, קריית מלאכי, יש בנייה מואצת. בהשוואה של תשתיות התחבורה, ירושלים מקדימה את תל אביב, כאשר הקו האדום, אשר החל לפעול לפני כשבע שנים, ונוסעים בו כיום כ- 160,000 נוסעים בכל יום.
למאמר המלא