פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



ספט14
מה מעכב את קידום הפרויקטים של תמ"א 38
TheMarker
קיימת אי-ודאות תכנונית בתחום של התחדשות עירונית שנגרמת בשל השינויים הרבים של החלטות רשויות התכנון וכן בשל המדיניות השונה שנוקטות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה. חשיבותה התחדשות העירונית להחייאה וריענון מרכזי הערים הוא ברור היום מעל לכל ספק כאשר ברור כי נדרש שילוב של מגורים ותעסוקה. נכון הדבר שהרשויות המקומיות יגבשו עקרונות תכנון המביא בחשבון את הראייה הכללית של המרקם הציבורי והמרקם הפרטי כולל שמירה על זהות עירונית ייחודית. יחד עם זאת השינויים התכופים במציאות התכנונית, גורמת קושי גדול ליזמים שפוגשים מציאות תכנונית שונה חדשות לבקרים, וזאת לאחר שכבר השקיעו כסף וזמן, מכבידה מאוד על תחום ההתחדשות העירונית. גם אצל בעלי הדירות נוצר חוסר אמון בכך שהתהליכים יושלמו. גם כאשר הושלמה בסוף שנת 2016 החקיקה של תיקון 3א' של תמ"א 38, המאפשרת חישוב של תוספת הקומות בבניין על בסיס שטח המבנה, ישנן רשויות מקומיות שמחליטות להתעלם ממנו בנושא של חישוב זכויות הבנייה, ובוחרות לאמץ תוכנית מתאר או פסיקות של ועדות ערר. הקמת הרשות לתחום התחדשות עירונית, אשר נועד לקדם את התחום ביעילות מתעכבת וקיימת גם בעיה של היעדר משילות של השלטון המרכזי אשר לא נמצאת בתיאום מול השלטון המקומי מה שגורם לכך שראשי העיריות קובעים את המדיניות בערים שלהם מתוך הגישה שהם נבחרו כדי לשרת את ציבורי הבוחרים שלו מה שנותן לו את הסמכות לקבוע את המדיניות גם אם היא אינה תואמת את מדיניות השלטון המרכזי. אי התאמה זו גורמת להאטה בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית מה שלא מאפשר לענות לביקוש הרב.
למאמר המלא