פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



יונ16
התחדשות עירונית כהזדמנות לשינוי בחשיבה על התשתיות
כלכליסט
כיום יש בישראל כמיליון יחידות דיור אשר נבנו לפני 1990 וזהו הפוטנציאל של ההתחדשות העירונית שיכולה לשלש את הכמות על פני אותו השטח. ממשלת ישראל אישרה לאחרונה תכנית אסטרטגית אשר מביאה בחשבון את ההתחדשות העירונית בהקשר להגדלת מלאי הדירות והתכנון מתייחס לכ- 800,000 יחידות דיור עד שנת 2040. ישראל נחשבת אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי ולמרות זאת התחבורה מושתתת בעיקר על רכב פרטי משום שיש מחסור בתשתיות של תחבורה ציבורית או תשתיות לשימוש באופניים, והשימוש בתחבורה שאינה רכב פרטי הוא נמוך ביחס למדינות צפופות אחרות כדוגמת בלגיה, הולנד, דרום קוריאה ויפן וגם ביחס למדינות עניות כדוגמת הודו ובנגלדש. את המשאבים מפנים לפתרונות חנייה, לכבישים ולעוד תשתיות הקשורות למכוניות. דווקא התחדשות עירונית מספקת אפשרות לשנות את המצב הזה על ידי הפניית משאבים לכיוון של תחבורה ציבורית למשל על ידי הגדלת הצפיפות סביב תחנות רכבת קלה מתוכננות, על ידי הקטנת השימוש במקומות חנייה גם למגורים. אלה הם פתרונות שמאפשרות לממש ציפוף מבלי לגרום לכך שתהיה תוספת כל כלי רכב פרטיים ולהפחתת השימוש באלה הקיימים. ההתחדשות העירונית יוצרת הזדמנות לאפשר לאנשים לגור במקום שכדאי להם לגור וזה נבחן ביחס לאלטרנטיבות הקיימות הן בארץ והן בעולם. משמעותה של כדאיות סביבתית נמדדת על ידי מציאת פתרונות אנרגטיים כגון הפעל תחנות המשתמשות בגז טבעי, לחשמל, לחימום ולקירור גן בערים הקיימות ולא רק בשכונות החדשות שמוקמות, או כגון מציאת פתרונות לשטחי ציבור ירוקים בבניינים, שישמשו את כלל הציבור, גם אם הם מוקמים בחצרות פרטיים או על גגות.
למאמר המלא