פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



ינו4
עתירה כנגד תיקון 3א של תמ"א 38
TheMarker
עתירה כנגד התיקון 3/א לתמ"א 38 הוגשה על ידי מספר גופים בטענה כי התיקון הזה הגדיל את היקפי הבנייה מעבר למה שהוגדר במקור ושתמ"א 38 הפכה להיות מנגנון ממשלתי של התחדשות עירונית במקום המטרה המקורית לשמה היא קמה והיא חיזוק מבנים כדי שיעמדו בפני רעידות אדמה. כמו כן נטען בעתירה כי זכויות הבנייה שמאפשר התיקון החדש גבוהות יותר ממה שנדרש למימון חיזוק המבנים מה שנוגד את רוח החוק. את העתירה הגישו פורום ה-15, רכז השלטון המקומי, ו-20 רשויות מקומיות: תל אביב, חיפה, גבעתיים, חולון, באר שבע, נתניה, רמת השרון, ראשון לציון, רחובות, פתח תקוה, ראש העין, פרדס חנה־כרכור, חדרה, כפר סבא, יהוד־מונוסון, נס ציונה, עכו, יבנה, קרית גת, קרית טבעון. בעתירה נטען כי תמ"א 38 כופה על הישובים תוספת של יחידות דיור מבלי שהרשויות המקומיות יכולות להפעיל שיקול דעת ולהפעיל את המדיניות שלהן. בעתירה גם נטען כנגד הפטור מהיטל השבחה, שהוא מונע מהרשויות המקומיות את מקור המימון העיקרי לאספקת השירותים הציבורים והקמת מבני ציבור, כאשר הנפגעים העיקריים הם דווקא השכבות החלשות הסובלות מצפיפות ומהדרדרות ברמת השירותים הציבוריים בעוד שהשכבות החזקות יותר מגדילות את עושרן. תמ"א 38, לדעת העותרים, מגדילה את אי השיוויון וככל שהאוכלוסייה מבוססת יותר כך גדלה גם התמורה המתקבלת מתמ"א 38, וזאת מכיוון ששווי הקרקע שבידי אוכלוסייה זו גבוה יותר. מטה הדיור הגיב לעניין זה שתמ"א 38 הוא מכשיר לחיזוק מבנים שיעמדו ברעידות אדמה, ושהשלטון המקומי היה שותף לדיונים לקראת אישור התיקון אשר מביא לוודאות בעניין תמ"א 38 לאחר שנה של עיכוב מצד הציבור.
למאמר המלא