פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



יול6
הפשרה הנבדקת לאופן חישוב זכויות הבנייה בתמ"א 38
גלובס
תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה נועדה לחזק מבנים שנבנו לפני שנת 1980, ולכן הם נבנו לפי תקנים ישנים. במהלך השנים קיבלו על הנייר רבים כאלה, זכויות בנייה נוספות אשר ברוב המקרים לא נוצלו עדיין. ניתן להוסיף על הבניין הקיים עוד שתיים וחצי קומות. במסלול של חיזוק המבנה לפי תמ"א 38 נדרש לספק מקומות חניה חדשים שהוא עניין לא פשוט. במקרה של ביצוע פרויקט תמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה מחדש, עניין החנייה לא מהווה בעיה אך הוויכוח שהתעורר לאחרונה בעניין חישוב של זכויות הבנייה במסלול הזה, איך מחשבים את תוספת השטחים. עמדתה של מערכת התכנון, אשר בראשה עומדת בינת שוורץ, היא שצריך לחשב אותן על פי כל זכויות הבנייה ובכלל זה גם את אלה שלא נוצלו עדיין. גישה שתואמת את עמדתו של מיכה גדרון, מי שהיה ראש ועדת הערר מחוז תל אביב. גישתו של משרד המשפטים, אותו מוביל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, היא ששטח התוספת של 2.5 הקומות יתבסס על שטח הקומה הקיימת. הפשרה הנבדקת בימים אלה היא מתן זכויות בנייה של פי 3 משטח הבנייה הקיים בפועל כאשר מדובר על ביצוע פרויקט של תמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה, בכפוף להסכמה של העיריות והוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, אשר צריכות להביא בחשבון את ההקלות שניתנות על היטלי השבחה. תוספת הדירות במסגרת כזאת מונעות מהעיריות מקור תקציבי למימון התוספות הנדרשות לתשתיות ומבני הציבור.
למאמר המלא