פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



ספט4
נדרש ניסיון וידע מקצועי מתאים לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית
גלובס
אופן ההתקשרות הראשונית של יזם אל בעלי הדירות בפרויקט של התחדשות עירונית, מושפע מהיכולות השיווקיות של היזם ופחות מושפע מהיכולות המקצועיות שלו בתחום הנדל"ן, בעיקר כאשר מדובר במצב שחסמי הכניסה לפרויקטים אלה נמוכים יותר מאחר ולא נדרש הון עצמי לרכישת הקרקע. לדעתו של אלעד שמרלינג, מחברת רם-מוגרבי-ארדיטי, חסמים נמוכים אלה, מאפשרים לגורמים שאינם קשורים לענף הנדל"ן, לפזר הבטחות, תוך שהם נתמכים בחומר שיווקי מושקע, שלא תמיד ניתן לממש אותן מכיוון שהן מבוססות על הערכות לשוק דירות המבטא עליית מחירים ולא התמודדו עם מצב הפוך של ירידת מחירי הדירות. בעלי דירות שמתפתים להתקשר ליזם שאינו מנוסה, בהתבסס על ההבטחות שלו, לא מביאים בחשבון את הניסיון והיכולות המוכחות שלו כמו גם את הגב הכלכלי של אותו היזם. שאיפתם של יזמים כאלה, היא לעיתים לפתות את בעלי הדירות בהבטחות קוסמות מתוך הנחה שתוך כדי התהליך הם יוכלו לבצע התאמות בול בעלי הדירות, במקרה שיתברר שהערכותיהם היו מופרזות ואין הם יכולים לעמוד בהבטחות. היזמים האלה גם יודעים שקשה להפעיל סנקציות כנגדם כדי שיקיימו את החוזה כפי שהוא, והם יוכלו, בתרחיש הגורע ביותר, פשוט להיעלם מהשטח. עו"ד אסף מוגרבי, גם הוא מחברת רם-מוגרבי-ארדיטי, מציין כי גם אם בעלי דירות מבינים לאחר עיכובים כי לא ניתן לממש את ההבטחות שניתנו להם, אין בכוחם להתחיל מחדש את התהליך והם נוטים להתפשר על תמורות מופחתות לעומת מה שהובטח להם.
למאמר המלא