פרסומי התחדשות עירונית ותמ"א 38



מרץ10
נדרש יותר כוח אדם במינהל ההנדסה כדי לטפל בבקשות להיתרי בניה
וואלה
כאשר מבצעים חיזוק מבנים בפרויקט של תמ"א 38 בפריפריה, צריך לבנות הרבה יחידות דיור נוספות בכדי שהפרויקט יהיה כדאי, כך מסביר צחי אגסי, מנכ"ל משותף בחטיבת הנדל"ן בקבוצת אלוני האפט. זה גם המצב במודל פינוי בינוי הנעשה בפריפריה ששם צריך לבנות לפעמים 8 או 10 דירות חדשות על כל דירה קיימת. זוהי הסיבה שלא קיימת כדאיות לבצע פרויקטים של תמ"א 38 בפריפריה. נדרשת רווחיות של מעל 15 אחוזים בפרויקטים של התחדשות עירונית ויש מקומות שבהן קשה להגיע שרווחיות כזאת כמו בעיר חיפה שם נדרש מכפיל של 8 דירות לעומת תל אביב שלם נדרש מכפיל של 2. הדרישה של פתרונות חניה תת קרקעיים באזור המרכז היא מכשלה בחלק מהפרויקטים, כי היא מייקרת מאוד את הפרויקט, והבנקים אשר נותנים את הלווי הבנקאי, ושהם מביאים 5 או 6 שקלים לכל שקל שהיזמים מביאים, נמנעים מללוות פרויקטים בהם נדרשים פתרונות חניה כאלה. לדעת אגסי, המדינה צריכה לחזק את מינהל ההנדסה ולאפשר להם יותר כוח אדם, כי הבעיה כיום היא מחסור כוח אדם ברשויות המקומיות שיוכלו לטפל בכמות הבקשות להיתרי הבניה שמוגשים להם. למשל בעיר בת ים, מטפלים כיום ב-700 בקשות כאלה עם צוות מצומצם וזה מונע מכך שהמהלך של שר האוצר, משה כחלון, להוסיף 20 אחוזים יחידות דיור בפרויקטים למגורים, להצליח.
למאמר המלא